Hétfő óta valamennyi Rákos és Pilisvörösvár között közlekedő S76-os járat esetében visszaállt a kalauz nélküli rendszer, ősszel pedig további járatokon valósul meg a jegyvizsgáló nélküli közlekedés.

A MÁV-Start Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatai pilot jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekedtek április 7-től május 31-ig. A tesztelési, majd pedig az értékelési folyamatot követően számos – feltételeknek megfelelő – elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztik a – Nyugat-Európában és néhány térségbeli országban már megszokott – kalauz nélküli közlekedést.

A sikeres, mintegy két hónapos próbaüzemet a tapasztalatok szerint az utasok és a munkavállalók is pozitívan fogadták, így több ütemben további budapesti elővárosi vonalra is kiterjesztik a kalauz nélküli közlekedést.

Szeptember 2-tól valamennyi Rákos és Pilisvörösvár között közlekedő S76-os járat esetében visszaáll a kalauz nélküli rendszer. Következő lépésként szeptember 16-tól pedig Budapest és Esztergom között is, valamint a Budapest–Győr vonalon a reggeli csúcsidőszakban Bicske és Budapest–Kelenföld között közlekedő G10-es, egy-egy Déli pályaudvar és Komárom közötti S10-es, valamint a hétvégente közlekedő egyes – szeptember 2-tól már Rába InterRégió elnevezésű – vonatokon fog megvalósulni a jegyvizsgáló nélküli közlekedés.

Szeptember 30-tól a Budapest és Székesfehérvár közötti vonalon közlekedő S36 és G43-as járatokat, valamint a Déli pályaudvarról Százhalombattára és Pusztaszabolcsra induló S40-es vonatokat vonjuk be az új rendszerbe.

Október 14-től pedig az előváros keleti részét is eléri a változás, hiszen innentől a Nyugati pályaudvar és Monor között közlekedő S50-esek, hétköznap egyes ceglédi, illetve hétvégente egyes szolnoki vonatok, a Keleti pályaudvar és Sülysáp, illetve éjszaka Nagykátára közlekedő S60-osok és a Keleti és Gödöllő közötti S80-as személyvonatok fognak jegyvizsgáló személyzet nélkül közlekedni. A bővítés során érintett járatokról a MÁV időben tájékoztatja majd az utasokat.

Hogyan működik majd a jegyellenőrzés?
„A járatokon továbbra is szúrópróba-szerűen lesznek ellenőrzések, a vonatokon csak megváltott érvényes menetjeggyel és bérlettel, valamint a kedvezményt biztosító okmányokkal lehet utazni, ennek hiányában az ellenőrzés során 25 ezer forintos bírságot szab ki az ellenőr” – válaszolta a hirado.hu-nak a MÁV sajtóosztálya.

Emellett a kalauz nélküli közlekedés esetén, ha az utasnak igazolásra van szüksége, akkor azt az ügyfélszolgálattól igényelheti. Ezek közé tartozik a forgalmi akadállyal kapcsolatos késés tényéről, idejéről, csatlakozás elmulasztásáról, járatkimaradásról, útmegszakításról, utazásról való lemondásról, illetve a menetjegy fel nem használásáról szóló igazolás.

Fontos, hogy a mozdonyvezetőt a vészhívón csak valódi vészhelyzet esetén hívják!
Az új rendszerrel kapcsolatosan több kardinális kérdés is felmerül, többek között, hogy a szerelvényen fellépő vészhelyzet, rendbontás esetén kinek a feladata lesz a felmerülő problémák kezelése?

„A kalauz nélküli közlekedés bevezetésének egyik fontos feltétele, hogy csak olyan járaton lehetséges, ahol szóló, azaz egy egységből álló FLIRT motorvonat közlekedik. Ezeken a motorvonatokon az utasok a segélyhívó gombbal közvetlenül tudják a kapcsolatot felvenni a mozdonyvezetővel, aki intézkedik a helyzetnek megfelelően.”

– hangsúlyozta a MÁV.

Vészhelyzet esetén az utasok használják az ajtók mellett elhelyezett vészhívót. Például egy utas rosszulléte vagy egyéb módon nem észlelhető műszaki rendellenesség esetén a vészhívó segítségével vehetik fel a kapcsolatot a mozdonyvezetővel, aki azonnal intézkedik.

Rendkívüli helyzetben, például baleset vagy műszaki hiba okozta fennakadás esetén a vasúttársaság átmenetileg jegyvizsgálói jelenléttel közlekedtetheti az érintett vonatokat.

Hogyan zajlik majd a kalauz nélküli közlekedés a járatokon?
Az érintett vonalakon teszt jelleggel vezetik be a kalauz nélküli közlekedést. A kiindulási állomásról, illetve minden nagyobb forgalmú állomásról történő indulást követően felhívják az utasok figyelmét arra, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik.

A mozdonyvezetők az eddigi feladataikon kívül tehát ellátják az élőszavas utastájékoztatást a motorvonat hangosbemondó berendezésén keresztül, amikor automatikus információközlésre nincs mód valamilyen rendkívüli helyzet vagy forgalmi okból történő megállás során. Indulás előtt a visszapillantó tükrök, illetve a kamerarendszer segítségével ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását. A fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását segítik a kerekesszék-emelő berendezés kezelésével. Valamint a mozdonyvezető hatáskörébe tartozik a biztonságos közlekedés egyes feltételeinek ellenőrzése, mint pl. a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér szemrevételezéssel történő átnézése, egyes utazási komforttényezők (pl. beltéri hőmérséklet) ellenőrzése.

Az utazás során felmerülő utazási kérdéseket a MÁVDirekt telefonos ügyfélszolgálatán keresztül vagy a MÁV-Volán-csoport új utazástervezőjén, az Emmán és a MÁV-appon keresztül lehet tisztázni, ezek elérhetőségéről is tájékoztatják az utasokat.

hirdetés

Kormányablak hírek

A hírcsatorna nem található.

A Budapest rovat további hírei

Harmadfokú az árvízvédekezési készültség hétfőtől minden budapesti Duna-szakaszon - közölte a főpolgármester a Facebook-oldalán.
Reggeltől délig sok lesz a felhő a keleti országrészben, ahol zivatarok is kialakulhatnak. A Dunántúlon erős szélre kell készülni. A legmagasabb nappali hőmérsékletre a Tiszántúlon lehet számítani...
Karbantartás miatt a 4-es metró csak Kelenföld vasútállomás és a Szent Gellért tér – Műegyetem állomás között közlekedik vasárnap hajnaltól 12 óráig – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)...
A tervezettnél öt nappal korábban, már szerda délután – várhatóan 13 órakor – visszaadják a forgalomnak teljes szélességében a Kőröshegyi völgyhidat – közölte a Magyar Koncessziós Infrastruktúra...
A 2024-es párizsi paralimpián minden korábbinál több versenyszámot és magyar paralimpikont mutatott meg csatornáin a közmédia. Az M4Sport élő közvetítései, a Nemzeti Sportrádió és a Nemzeti Sport...
A fejlesztéspolitikai döntéseknél is komoly szerepet játszik a mesterséges intelligencia (AI) – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter hétfőn Budapesten, az AI Summit 2024...
Szombaton és vasárnap futóverseny miatt forgalomkorlátozás lesz Budapesten – közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) a police.hu oldalon.
A magyar kormány elkötelezett a nők és férfiak közötti egyenlőség és együttműködés erősítése mellett, valamint a testi-lelki-szellemi egészség védelme iránt – erről beszélt a Kulturális és...
A sorozatos hőhullámok után sokan már nagyon várják a felfrissülést, és az Időkép előrejelzései szerint már nem kell sokat várni az őszies fordulatra.
Hétfő óta valamennyi Rákos és Pilisvörösvár között közlekedő S76-os járat esetében visszaállt a kalauz nélküli rendszer, ősszel pedig további járatokon valósul meg a jegyvizsgáló nélküli közlekedés.

A címlapról

Harmadfokú az árvízvédekezési készültség hétfőtől minden budapesti...
Reggeltől délig sok lesz a felhő a keleti országrészben, ahol...
Karbantartás miatt a 4-es metró csak Kelenföld vasútállomás és a...
A tervezettnél öt nappal korábban, már szerda délután – várhatóan 13...
A 2024-es párizsi paralimpián minden korábbinál több versenyszámot...
A fejlesztéspolitikai döntéseknél is komoly szerepet játszik a...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.