Jelentősen átformálja a közlekedést a gazdasági válság. Saját autót vásárolni és fenntartani is egyre zsebbe nyúlósabb, ennek hatására pedig egyre jobban hódít az autómegosztás, aminek – hátrányai mellett – egyre több előnye domborodik ki. A carsharing hosszú távon méltó kihívója lehet a saját tulajdonú autóhasználatnak.

 

Korábban az Index terjedelmes cikkben mutatta be az autómegosztási piac növekedését. A bővüléshez azonban jócskán van még tér. Korábban elsősorban azoknak érte meg a carsharing, akik évente kevés kilométert autóztak. Az elmúlt időszakban azonban jelentősen megnőtt a saját autó fenntartási költsége, így évi 18 ezer megtett kilométerig a carsharing jobban megéri saját autó helyett – összegezte a Jövő Mobilitása Szövetség (JMSZ).

 

A válság átformálja a közlekedést

Emellett a kedvezőtlen gazdasági környezet is a megosztott autózás malmára hajtja a vizet, ugyanis nemcsak az autó fenntartási költsége, hanem a megvétele is jóval költségesebbé vált az elmúlt 1,5–2 évben. Az új autók árának emelkedése – és korábban korlátozott elérése – a használt autók árát is az egekbe lőtte, ami olyan „piaci öniróniába” csapott át, hogy jó befektetéssé vált használt autót venni, hiszen néhány évnyi használat után – az általános piaci drágulásnak köszönhetően – haszonnal értékesíthető tovább a jármű.

 

A jelenlegi globális kihívások, az energiaválság, az ellátási láncok problémái, valamint az infláció átformálta a közlekedési szokásainkat. „Egyre többen gondolkodnak el azon, hogy érdemes-e egy családnak több autót fenntartani, vagy az egyik kiváltható-e alternatív mobilitási lehetőségekkel, mint a roller, a kerékpár, az autómegosztók, kiegészítve a tömegközlekedéssel. Nemzetközi felmérések arra mutattak rá, hogy a gazdasági válság nagymértékben hozzájárulhat az elektromos járművek egyre szélesebb körű használatához” – mutat rá a JMSZ, habár a teljes elektrifikáció hozzáférése egyelőre sokak számára nem elérhető.

Az Autós Nagykoalíció elnöke korábban a tudatos mobilitásra hívta fel a figyelmet. „A kulcs a tudatos közlekedés, mégpedig úgy, hogy az emberek felmérik, hogy a lakhelyük, életvitelük szempontjából melyik autótípus az optimális számukra. Fontos, hogy mindenki úgy és annyit autózzon, amennyit szükségszerű” – mondta az Indexnek Knezsik István.

 

Azonban nemcsak a magánemberek, hanem a vállalatok is felismerték, hogy az autó kiváltható, így céges flotta fenntartása helyett sokan carsharing-előfizetést és -használatot adnak juttatásként dolgozóiknak. A szemlélet amellett, hogy jelentős költségmegtakarítást jelenthet, a vállalatok fenntarthatósági törekvéseivel is egybevág.

Akár egy tucat autót is kiválthatnak

Szakértők szerint egy megosztott autó akár 6-12 saját tulajdonú személygépjárművet is képes kiváltani a városi közlekedésben, miközben a saját használatú autók 96-98 százalékban az utcán állnak, tulajdonosuk pedig sok esetben csak parkolóhelyért köröz vele. Ezáltal nemcsak az autószám csökken, hanem ezzel párhuzamosan a parkolóhelyek száma is növekszik, ráadásul parkolódíjat sem kell fizetnünk.

DSZZS20161229004

Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Budapest útjain összesen körülbelül 1500 autó bérelhető perc és/vagy kilométer alapon, ezeknek több mint 40 százaléka tisztán elektromos hajtású. A percdíjas bérlések mellett van mód órás, egész napos, sőt akár többnapos bérlésre is, így nem jelent akadályt a főváros elhagyása sem. A három szolgáltató (Mol Limo, GreenGo, ShareNow) adatai szerint csaknem 23 millió kilométert tettek meg a felhasználók a megosztott autókkal Magyarországon 2022-ben.

Dinamikus felhasználónövekedés

Mindhárom magyarországi szolgáltató arról számolt be, hogy a megtett utak száma és ideje is jelentősen nőtt az elmúlt évben.

  • A ShareNow-nál a felhasználók száma 2022-ben elérte a 80 ezer főt, ami 45 százalékos növekedést jelent a 2021-es 55 ezres felhasználószámhoz képest, miközben csak 2022-ben közel 8 millió kilométert tettek meg a szolgáltató autóival.
  • A GreenGo regisztrált felhasználóinak száma 2021-ről 2022-re közel 30 százalékkal, a megtett kilométerek száma pedig 85 százalékkal nőtt – a csak elektromos flottájú vállalat ezzel csak a tavalyi évben több mint 1300 tonna CO2-kibocsátástól kímélte meg a főváros levegőjét.
  • A Mol Limo felhasználóinak száma tavaly meghaladta 100 ezret, ők 7,5 millió kilométert tettek meg.

Míg a korábbi kutatások szerint kisebb autók esetén évi 7500, közepes méretűek esetében 13 000 kilométer vagy annál kevesebb megtétele esetén már nem éri meg saját kocsit fenntartani. A JMSZ szakértőinek friss felmérése szerint

a hétköznapi, városi 5-10 kilométeres utazásokból, hétvégi bevásárlásokból és országhatárokon belüli 2-3 napos kirándulásokból összeálló, már jelentős autóhasználatnak mondható, évi 18 000 kilométeres használat mellett sem éri meg sokszor saját autóba fektetni. Több szolgáltató igénybevételével és egyéb közlekedési eszközökkel kombinálva, illetve egy közösségi közlekedésre alkalmas bérlettel kiegészítve pedig még költséghatékonyabban közlekedhetünk.

Oké, de el kell menni érte

A carsharinget kínáló alkalmazások hátrányát a pillanatnyi hozzáférés jelentheti. Vagyis hogy adott időben és adott helyen épp nincs a közelben autó, a legközelebbi autóhoz pedig akár 10 perc séta szükséges. Az iparág hazai vállalatai a flotta folyamatos bővítésével igyekeznek orvosolni a problémát.

A közösségi autómegosztó szolgáltatás, a GreenGo szabad autóit mutató alkalmazás egy telefon kijelzőjén Budapesten 2016. december 29-én

A közösségi autómegosztó szolgáltatás, a GreenGo szabad autóit mutató alkalmazás egy telefon kijelzőjén Budapesten 2016. december 29-én Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

A saját autó előnye vitathatatlanul a kényelem, például a gyermek/gyermekek óvodába/iskolába való elfuvarozása esetén, így például a gyerekülés megléte, amely az autómegosztók esetében nem alapvető kellék.

Aki pedig rendelkezik garázzsal, az az időjárás körülményeitől is meg tudja óvni kocsiját, például nyáron nem kell egy forró, míg télen hóval borított, hideg járműbe ülni.

Szintén nem elhanyagolható szempont, hogy az autómegosztók előnye leginkább rövid távon, városi közlekedés során domborodik ki, Magyarországon szinte kizárólag Budapesten, esetleg a szűkebb agglomerációban használják.

 

(index.hu)

hirdetés

Kormányablak hírek

A hírcsatorna nem található.

A Budapest rovat további hírei

Magyarország konzervatív sziget az európai progresszív liberális óceánban – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a CPAC Hungary konferencián csütörtökön Budapesten.
A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április 15. és 21. között 9200-an fordultak orvoshoz influenzaszerű tünetekkel – közölte a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti...
Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden, az újjáépített Sió-zsilip közösségi térré alakított, parkosított egykori üzemi területe szerdától nyitva áll a közönség előtt.
A tartós álláskeresők elhelyezkedését segíti az 1,7 milliárd forint hazai forrásból megvalósuló program, amelyre hétfőtől lehet jelentkezni – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM)...
Az Észak-Pest és Dél-Buda közötti átszállásmentes villamoskapcsolatról indít kérdőíves társadalmi egyeztetést a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Sokkal több van ebben a városban! címmel mutatta be 101 pontból álló programját Vitézy Dávid, az LMP és a Vitézy Dáviddal Budapestért Egyesület által támogatott főpolgármester-jelölt pénteken...
A közbeszerzési eljárások szigorú szabályokhoz igazodnak, nincs ez másképp a földgáz vagy a villamosenergia beszerzésénél sem. Cikkünkben Miski György, a Greenergy Market Kft. szakértője gyűjtötte...
Megkezdődött kedden a központi szúnyoggyérítés, túlnyomórészt a lárvák elleni biológiai védekezés zajlik tavasszal – tájékoztatta a program végrehajtásáért felelős Országos Katasztrófavédelmi...
Magyarországon minden évben április 16-án tartják a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapját, arra emlékezve, hogy 1944-ben ezen a napon kezdődött a hazai zsidóság gettóba zárása.
Hétfőtől lehet jelentkezni az Ifjúsági garancia plusz programra. A program az Európai szociális alap plusz társfinanszírozásával, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz keretében...

A címlapról

Magyarország konzervatív sziget az európai progresszív liberális...
A figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései alapján április...
Átadták a megújult Sió-zsilipet kedden, az újjáépített Sió-zsilip...
A tartós álláskeresők elhelyezkedését segíti az 1,7 milliárd forint...
Az Észak-Pest és Dél-Buda közötti átszállásmentes...
Sokkal több van ebben a városban! címmel mutatta be 101 pontból álló...

Könyvajánló

Dr. Szántó Szilvia, a Budapesti Gazdasági Egyetem mentálhigiénés tanácsadója egy háromrészes regény után (Nárcisz-trilógia), idén elkészült a történethez tartozó terápiás könyvvel is, ami segít azoknak, akik a regény főszereplőjéhez hasonlóan átéltek érzelmi vagy más típusú bántalmazást.
„Az elmúlt 500 évben azok a nemzetek emelkedtek fel, amelyek a pénzt tőkévé alakították, feltaláltak és bevezettek új technológiákat, a társadalom széles rétegeinek adtak tudást, és teret adtak a tehetségek érvényesülésének” – többek között erre hívja fel a figyelmet legújabb kötetében Matolcsy György, majd hangsúlyozza: „A múlt sikerei azonban nem adnak pontos iránytűt, mert a történelem, benne a gazdaság törvényei döntő pontokon megváltoztak. Azokat érdemes követni, akik már a jövőből hozzák előre a működésüket, és már korunk gondolati forradalmára, ezen belül a fenntartható közgazdaság törvényeire építik működésüket.”
Megjelent a Pallas Athéné Könyvkiadó legújabb kiadványa.
A legnagyobb és legkomplexebb iparág az emberiség történetében.

Blogok, vélemények, olvasók írásai

A gyorsabb áthaladás ILLÚZIÓJÁNAK érdekében, kérjük fáradjanak az önkiszolgáló kasszákhoz!
Csütörtök este 6 óra, munka utáni bevásárlás, hatalmas sorok a kőbányai Sibrik Lidlben.
Átfógó, a teljes lakosságot célzó pénztárosképzést indítottak a kiskereskedelmi láncok Magyarországon.

Civil szervezetek, alapítványok, egyesületek hírei

Úgy érzed, hogy sok probléma nyomja a vállad? Olyan nehézségekkel küzdesz, amit senki nem ért meg? Úgy gondolod, hogy egyedül vagy ezekkel a gondokkal?
Több mint 7 évtizeden át volt Kispest lakosa a jeles tanárember, Pataki Gyula.
A Milestone Intézet idén is tanulmányi ösztöndíjat hirdet különösen rászoruló és/vagy roma tehetségek számára.


A hajhullás a 30-50 közötti férfiak 30%-át érinti, efelett az arány 50%-ra nő. Nem lehet csupán néhány kenc segítségével háborút viselni. Legyőzéséhez bizony műtétre van szükség, már amennyiben nem tudunk beletörődni a hajhullásba. Nézzük, mi történik a műtét során. (x)

A magyar szív örökre befogadta és intézményesítette a vajazó kést, mint univerzális eszközt, azonban a ház körüli teendőkre azért vannak ma már jobb, használhatóbb alternatívák.